Hondas minimotorsykler har slått an blant både unge og gamle. Den fornyede Monkey 125 varmer hjertet hos de som husker de gylne 1970-årene, samtidig som den gir moderne, kompakt og funky bytransport for førere i alle aldre. MSX125 Grom serverer tilpassbar stil for «Generasjon Y», men er også perfekt som paddock-transport i bil- og sykkelracingverdener.
Til 2023 blir en ny sykkel med i folden. ST125 Dax eier fullt ut den genuine autentisiteten til 1969-originalen, men bringer 2000-tallets ytelse fra chassis, motor og ergonomi. Den siste versjonen av Dax ble produsert fra 1995 til 2003 for det japanske markedet. Den nyere europeiske suksessen til søsknene har fremskyndet dens retur, og dens rampete sjarm og lettkjørte egenskaper gjør ST125 Dax til en ettertraktet tohjuling. Unik, enkel, brukervennlig og morsom – det er den nye Honda Dax. En trofast gammel venn er tilbake.
Stressfri sentrifugalclutch
Daxs sin 124 kubikk store luftkjølte motor har en SOHC to-ventils sylindertopp, med relativt lang slaglengde og høy kompresjon; boringen er satt til 50 mm, slaglengden til 63,1 mm med kompresjonsforhold på 10,0:1. Toppeffekten på 9,4 hestekrefter kommer ved 7000 rpm, og maksimalt dreiemoment på 10,8 Nm inntreffer ved 5000 rpm.
I tråd med den tilbakelente, lettkjørte følelsen er girkassen en 4-trinns enhet (med nøytral i bunnen) som betjenes via sentrifugalclutch, uten behov for en clutchhendel. Ved stillstand velger føreren ganske enkelt giret som kreves med venstre girpedal, og når gassrullen vris, fungerer clutchen automatisk og gjør det gjennom hver endring av forholdet, opp eller ned.
Ulike lavfriksjonsteknologier sørger for en imponerende drivstofføkonomi på 66,7 km/l (WMTC-modus). Dette gir Dax en rekkevidde på inntil 250 km fra den 3,8 liter store drivstofftanken. Kjøreklar vekt er på 107 kilo.
Liten, men komfortabel
Selv om Dax er liten, gir proporsjonene nok plass til å være komfortabel for to voksne.
Dax gir en umiskjennelig retro-look med blant annet den tykke doble salen – salhøyden er bare 775 mm – høyt satt styre i krom og 1970-tallets dirt bike-inspirerte lyddemper med boret og krommet varmeskjold. Rammens midtseksjon har en svart stripe med «Dax» i en særpreget font, rett ved siden av den klassiske Honda Wing-logoen som markerer dens spesielle arv. En unik finish kommer i form av et tegneseriebilde av en dachshund.
En krommet forskjerm sitter under den stemningsfulle, runde frontlykten. For å legge til ekstra sjarm til lyset, brukes runde signatur LED-er. Den kompakte instrumenteringen er en rund LCD-skjerm, mens LED-basert baklykt og -blinklys også har rund utforming.
Passasjeren har en pent kromhåndtak å holde i mens et deksel beskytter kjedet fra vær og løse klær. Bagasjebærer og varmehåndtak er tilgjengelig som ekstrautstyr. 31 mm opp/ned-gaffel gir smidig fjæringsrespons og, kombinert med det brede styret, enkel styring. Doble bakdempere er innstilt for komfortabel kjøring, selv med passasjer. Mørke 12-tommers felger (fra den superkule MSX125 Grom) bruker fete, ballonglignende dekk. De gir et sikkert grep i kombinasjon med kvikk smidighet.